Jeg trykker IKKE fysiske bøger, da bæredygtighed prioriteres højt. Jeg er af den overbevisning, at de fleste familier har adgang til smart-devices, så som mobiltelefon og tablet.
Jeg indlejrer som regel altid en digital illustration til fortællingerne. Illustrationen supplerer historien - og lægger op til videre samtale mellem barnet og oplæseren.
Illustrationerne holdes oftest i en simpel og barnagtig streg, så barnet potentielt kan gentegne ting fra historien selv.
Jeg har for vane at indlæse fortællingen som lydbog, så der læses op med rette intonation og indlevelse. Herved trænger budskabet bedst muligt igennem hos barnet. Dette kan der være flere fordele ved, bl.a. i den hektiske hverdag som mange familier befinder sig i, hvor det kan være rart at lade sit barn lytte til en god fortælling i ny og næ. Ligeledes er det ikke alle voksne, som føler sig 100% trygge i højtlæsningssituationer.
På sigt lægger jeg også andre ting ind på sitet, så som små videofilm og animationer, som kan underholde de mindste. Her vil jeg bl.a. fortælle historier, rime og remse.
For det første, så handler det om at børn får gode læseoplevelser sammen med de voksne. Dette gennem små og relativt simple fortællinger.
Det er målet, at historiernes omfang bliver i "godnat-format", så de egner sig til den stille aftenstund. Læseren kan skrue op og ned for tempoet - leve sig ind i karaktererne - og få sig en hyggelig snak med de små undervejs. Der skrives med en indbygget humor, der efter forlydender også kan underholde de voksne lidt, når der læses højt.
Der benyttes ofte rim og remser undervejs. Disse støtter barnet i at huske fortællingen. Indholdet lagrer sig bedre, når der skabes et automatisk flow i historien - og dermed etableres et solidt fundament for læringen, eller moralen i historien. Rim og remser er ligeledes noget de voksne drager stor glæde af i hverdagen, når konflikterne opstår. Det er da hyggeligere at rime sig gennem konflikterne, end at stå og råbe: "Det har jeg sagt 1000 gange til dig!".
... Og bedst af alt - DET VIRKER! Her i huset har vi ofte talt i ro og mag om Birger Bilgal og Troels Tissetrold, når en konflikt har været undervejs.
Der vil indimellem forekomme nogle svære ord for børnene at forstå. Her giver det sprogligt udbytte, hvis oplæseren taler rundt om ordet - og supplerer med synonymer til det skrevne - fx: "underfundig", som kan betyde "sær", "mærkelig", "sjov", skør"... osv.
På den måde er historien med til at styrke barnets sprogudvikling.
I udgangspunktet, er opdragelsesfortællingerne henvendt til aldersgruppen 2-6 år.
Men jeg er åben overfor at skrive fortællinger til ældre børn også. Hvorvidt de så opdrager på samme vis, vil jeg lade stå hen i det uvisse, da mine egne unger er født i hhv. 2016 og 2018. Det er herfra mine personlige erfaringer hviler ift. opdragelsesomfanget i fortællingerne.